Het vervangen van iPhone schermen vanaf de iPhone 11 wordt een stuk lastiger gemaakt door Apple. Na het vervangen van het scherm door een onafhankelijk reparateur / Phone Repairs. Krijgt u een eenmalige systeemmelding waarin het toestel aangeeft niet te kunnen verifiëren of het vervangen scherm wel een origineel scherm is, terwijl het wel een origineel scherm is. Deze systeemmelding is geen belemmering voor het functioneren van het toestel. Deze melding komt enkel omdat het serienummer van het nieuwe scherm, accu of camera anders is dan het serienummer van het onderdeel dat vervangen moet worden. Deze video legt het erg goed uit.
Na de eenmalig melding is deze systeemmelding alleen nog terug te vinden in de instellingen app. Deze melding is alleen te voorkomen door uw toestel bij Apple of een Apple Independent Repair Provider (IRP) te laten repareren. Helaas zijn deze Apple Independent Repair Providers (IRP) totaal niet onafhankelijk van Apple zoals de naam doet vermoeden, zij mogen maar een aantal door Apple beperkte reparaties aanbieden. Apple probeert op deze werkwijze de reparatie markt weer in eigen hand te krijgen c.q. te houden, dit ten nadele van u als iPhone eigenaar.
Wij willen geen Apple Independent Repair Provider (IRP) worden omdat wij dan geen moederbord reparaties, waterschade reparaties enz. meer mogen uitvoeren van Apple. En u als klant dus minder reparatie opties heeft, dat is een slechte zaak voor u als iPhone gebruiker. Ander nadeel voor u als klant is dat al u informatie met Apple zal moeten worden gedeeld, dus ook uw complete NAW gegevens. Ook moet u de ‘Zoek mijn iPhone’ uitschakelen, en de belangrijke privacy gevoelige data op u toestel wordt gewist.
Voorbeeld:
Bij twee gloednieuwe iPhone 14 toestellen worden de schermen van het ene toestel op het andere toestel overgezet, dan zullen beide iPhone 14 toestellen een systeemmelding geven!
Dus als er gebruik wordt gemaakt van niet-officiële (lees: niet direct bij Apple aangeschafte) onderdelen, zal er een systeemmelding worden getoond dat er niet kan worden gecontroleerd of het betreffende onderdeel origineel is ook al is deze wel origineel. Deze melding verschijnt eenmaal op u lockscreen, daarna gaat deze naar de instellingen app. Daar blijft deze 14 dagen staan. Deze melding zal daarna verderop in de instellingen worden verborgen.
Let op: Gebruik van niet-officiële (lees: niet direct bij Apple aangeschafte) onderdelen betekent niet dat het toestel onbruikbaar wordt, of minder goed werkt. Indien wij een nieuw origineel onderdeel gebruiken (bijvoorbeeld: verwijderd van een nieuw toestel), heeft deze exact dezelfde werking als een officieel (lees: direct bij Apple aangeschaft) onderdeel. U krijgt alleen een systeemmelding te zien, omdat wij het serie nummer niet kunnen koppelen aan het nieuwe originele scherm.
Meldingen op het toestel
Apple gaat dus stapje voor stapje steeds verder in het serializen van iPhone onderdelen, Dit is een slechte zaak voor u als klant en voor het milieu. Apple repareert officieel namelijk maar twee dingen het scherm en de accu, heeft u iPhone een ander defect dan vervangen zij het gehele toestel. Waar u ook nog eens honderden euro’s voor mag betalen, en uw oude toestel aan Apple moet afstaan. Wij repareren alles van schermen, accu’s, camera’s, camera lens, achterkanten, behuizingen, knoppen, oplaadpoort, moederborden, waterschade, enz, enz,. Wat natuurlijk veel beter is voor uw portemonnee en het milieu.
Wanneer krijgt u een melding?
Batterij vervanging: iPhone SE (2020), iPhone SE (2022), Xr, Xs, XS Max, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, 12 Mini, 12, 12 Pro, 12 Pro Max, 13 Mini, 13, 13 Pro, 13 Pro max, 14 Mini, 14, 14 Pro, 14 Pro Max. Accu gezondheid is wel uit te lezen met 3UTools (windows) en CoconutBattery (Mac)
Display vervanging: iPhone 11, 11 Pro, 11 Pro Max, 12 Mini, 12, 12 Pro, 12 Pro Max, 13 Mini, 13, 13 Pro, 13 Pro max, 14 Mini, 14, 14 Pro, 14 Pro Max
Achtercamera vervanging: iPhone 12 Mini, 12, 12 Pro, 12 Pro Max, 13 Mini, 13, 13 Pro, 13 Pro max, 14 Mini, 14, 14 Pro, 14 Pro Max
Achterkant vervanging: iPhone 14, 14 Plus


Zijn er oplossingen voor deze systeemmeldingen?
Deze meldingen zijn voor het eerst verschenen in 2018 bij de iPhone Xr. Alle modellen die na 2018 uitgekomen zijn hebben te maken met deze systeemmeldingen.
Oplossing 1:
Er bestaan imitatie (nep) schermen die de mogelijkheid bieden om het bestaande serienummer erin te kopiëren. Bij een orgineel scherm is dat helaas niet mogelijk. Aangezien wij altijd originele onderdelen gebruiken, bieden wij deze mogelijkheid niet aan.
Oplossing 2:
Het is mogelijk om de gehele touch IC (chip), die het serienummer bevat, over te solderen op het nieuwe scherm. Deze oplossing brengt risico’s met zich mee, omdat met deze handeling veel hitte (+300 graden) noodzakelijk is. De benodigde hitte kan het nieuwe scherm beschadigen. Daarnaast kost de reparatie veel meer tijd en betekent dit ook dat de reparatie fors duurder is.
Oplossing 3 voor de accuu:
Het is mogelijk om het BMS (Battery Management Systeem) van de oude accu te verwijderen en via geavanceerde soldeer technieken op een nieuwe namaak accu cel te plaatsen. Echter is deze accu cel dan niet origineel, wat zeker bij een accu brandgevaar kan opleveren. Dat is dus geen optie, veiligheid voor alles! Een systeemmelding is altijd beter en veiliger dan namaak accu cellen gebruiken.
Accu gezondheid is wel uit te lezen met 3UTools (windows) en CoconutBattery (Mac)
Conclusie
De conclusie is dus helaas dat we momenteel moeten leven met deze systeemmelding. Hierdoor kunnen we wel de beste kwaliteit en snelle reparaties binnen 30 minuten terwijl u meekijkt aanbieden.
Hugh Jeffreys legt in onderstaande video uit wat Apple doet
In Europa zijn wij als gezamenlijke onafhankelijke reparateurs een lobby begonnen om praktijken zoals hierboven ook in de EU aan banden te laten leggen / te verbieden. Immers is het niet milieu vriendelijk en totaal onnodig, om bij bijv. een gebroken cameralens, achterkant, defect knopje enz. enz. het gehele toestel te vervangen.
iPhone onderdelen en schermen zijn een geval apart
Voor alle Apple reparaties gebruiken wij ‘demontage’ schermen en onderdelen. Wij kopen deze schermen en onderdelen in bij demontage bedrijven, of demonteren nieuwe iPhone’s zelf voor de onderdelen. Zij of wij kopen nieuwe iPhone’s in en demonteren deze om daarna in losse onderdelen te verkopen. Zo komen wij aan de volledig originele Apple schermen en onderdelen. De prijzen zijn helaas hoger dan de namaak schermen en onderdelen, maar volledig origineel.
Daarom kan Apple ‘ontkennen’ dat niemand buiten Apple zelf aan originele schermen c.q. onderdelen kan komen. Maar een professionele iPhone reparatie specialist kan wel een iPhone uit elkaar halen en de originele onderdelen eruit halen en verkopen. Zo blijft uw iPhone dus geheel origineel na de reparatie bij ons.